dalende schoolresultaten, concentratie- en motivatieproblemen, Met buikpijn naar school, een negatief zelfbeeld, faalangst

school is stom

ik kan het toch niet

ik wil niet naar school

Er is niets mis met de kinderen, maar ze passen niet naadloos in het onderwijssysteem.

In het boek Krachtig anders leren lees je over kinderen die anders leren. De problemen waar ze tegenaan kunnen lopen én de oplossingen die er zijn. 

Wil je weten waarom het er wel in zit, maar op school niet uitkomt?

De meeste kleuters stappen met stralende ogen het klaslokaal binnen. Ze zijn nieuwsgierig, leergierig en willen de wereld ontdekken. Spelenderwijs leren ze nieuwe dingen, zonder dat er druk op ligt. Maar in groep 3 verandert er iets. Het leren verschuift van mogen naar moeten. Letters en cijfers worden opeens prestatiegericht. Er worden verwachtingen gesteld, en niet elk kind voelt zich daar goed bij.

Voor sommige kinderen is dit het moment waarop het plezier in school langzaam verdwijnt. Ze doen hun best, maar hoe harder ze werken, hoe vaker het niet lukt. Ze begrijpen niet waarom anderen het wel kunnen en denken uiteindelijk: ik ben gewoon dom.

Krachtig anders leren legt uit wat er nodig is voor deze kinderen om wel mee te kunnen komen op school en het plezier in leren weer terug te krijgen.

Cover 'Krachtig anders leren' ISBN 978-9490520-92-2

Je ontvangt GRATIS een speciale uitgave met columns van Wim Bouman bij je bestelling.

Met vouchercode fb223 geen verzendkosten binnen Nederland en België!
(Past in je brievenbus 📬)

Het boek 'Krachtig anders leren' en cadeauverpakking voor Sinterklaas

Kinderen die niet naar school willen, buikpijn hebben, faalangst en een negatief zelfbeeld hebben ontwikkeld en vaak last hebben van belemmerende overtuigingen. Het lijkt alsof steeds meer kinderen er last van hebben. Meestal hebben deze sociaal-emotionele problemen een relatie met school.

Deze problemen ontwikkelen zich niet omdat deze kinderen niet mee kunnen komen op school, maar omdat zij een andere leerstijl hebben. Een leerstijl die niet voldoende past bij de manier waarop school de lesstof aanreikt.

En als je maanden, of soms jaren, niet voldoet aan wat het systeem van je wil, dan word je daar doodongelukkig van. Verdrietig, gefrustreerd, teruggetrokken of juist explosief.

Soms volgen er onderzoeken en labels  zoals ad(h)d, een disharmonisch profiel, een traag werkgeheugen, hoogbegaafd, dyslexie of dyscalculie.

Wordt dit nog vaak als een neurologische afwijking bestempeld, tegenwoordig komt er gelukkig steeds meer aandacht voor deze  neurodiversiteit. Geen afwijking, maar een andere denk- en leerstijl.

Label of geen label, het blijft vaak lastig voor deze kinderen om hun draai te vinden op school en tot de resultaten te komen die bij ze horen.

Het zit er wel in, maar het komt er niet uit? 

Krachtig anders leren legt uit hoe deze kinderen wel tot leren komen en hun sociaal-emotionele problemen de baas worden.

Cover 'Krachtig anders leren' ISBN 978-9490520-92-2

Krachtig anders leren

Want ze kunnen het wél!

Je ontvangt GRATIS een speciale uitgave met columns van Wim Bouman bij je bestelling.

Met vouchercode fb223 geen verzendkosten binnen Nederland en België!
(Past in je brievenbus 📬)

Als je als uitgangspunt neemt dat kinderen met leerproblemen een andere leerstijl hebben, ontstaat er een mogelijkheid om deze kinderen wél te laten leren en resultaten te boeken. Geen leerstoornis, maar anders kijken dus.

Krachtig anders leren vertelt over die andere leerstijl en legt uit waarom deze kinderen niet aansluiten bij de wijze waarop zij op school les krijgen, met als gevolg dat ze onderpresteren. De voedingsbodem voor sociaal-emotionele problemen zoals een negatief zelfbeeld en faalangst is gelegd.

Het vaststellen van problemen als dyslexie, add, adhd, hoogbegaafdheid en hoogsensitiviteit is niet moeilijk. Daarvoor een oplossing vinden wel. Dit boek geeft je het antwoord; een oplossing die blijvend effectief blijkt.

Review
Review
Review
Review
Wim Bouman

coach, trainer, spreker, auteur

Wim Bouman

Wim Bouman heeft op basis van onderzoek bij meer dan 1.000 kinderen met leerproblemen, zijn opgedane bevindingen en ervaringen beschreven.

Vanaf het moment dat ik met kinderen ben gaan werken, heb ik steeds aan hen gevraagd: ‘Wat gebeurt er in je hoofd wanneer je dat doet?’ De grootste bron van informatie zit voor je neus in je eigen praktijk. Kinderen geven je zoveel informatie over hoe het bij hen werkt en welke strategieën zij ontwikkelen om tot oplossingen te komen. We vergeten het vaak gewoon te vragen.

De wetenschap achter het onderwijs en leerproblemen zoals dyslexie, is steeds meer afgedwaald naar wat er in het brein gebeurt. Men is op zoek naar waarom het verkeerd gaat bij het kind en meester in het vaststellen dat er een probleem is.

Maar moeten we kinderen niet gewoon zo helpen dat ze binnen hun mogelijkheden en talenten verder kunnen?

exemplaren verkocht

Cover 'Krachtig anders leren' ISBN 978-9490520-92-2

Je ontvangt bij je bestelling GRATIS een speciale uitgave met columns van Wim Bouman.

Met vouchercode fb223 geen verzendkosten binnen Nederland en België!
(Past in je brievenbus 📬)

Manon Hornman

Onze slimme, vinding- en fantasierijke oudste zoon liep vast in groep 5. Een onleesbaar handschrift en grote moeite met lezen, spelling en tafels was voor school aanleiding om aan te sturen op allerlei onderzoeken. Via via kreeg ik het boek Krachtig ander leren. Wat een herkenning, dit ging over ons kind! We gingen aan de slag met de Kernvisie methode en onze zoon maakte al snel grote sprongen. Maar het allerbelangrijkste: hij ging weer vol zelfvertrouwen en met plezier naar school!

Merlijn van Rossum

(moeder van Ruben, Jonathan en Jasper)
Manon Hornman

Na een lange zoektocht kwam ik op de site van de Kernvisie methode terecht. Daar bestelde ik het boek Krachtig Anders Leren. Niet normaal meer wat een feest der herkenning. Mijn beide kinderen werden erin beschreven en om eerlijk te zijn herkende ik mijzelf er ook erg in.
Het boek zelf heeft mij al handvatten gegeven. Het resultaat wat mijn oudste zoon heeft behaald met een coachingtraject gun ik iedereen met vergelijkbare problematiek. Geïnspireerd door de stappen die hij heeft gemaakt ben ik de opleiding tot Kernvisiecoach gaan volgen en begeleid ik alweer vijf jaar kinderen (basisschool en vo) én hun ouders, studenten (mbo, hbo en wo) en volwassenen in mijn eigen praktijk.

Janine Mol – Glunderen

(moeder van Wessel en Jordy )
Manon Hornman

Mijn zoon heeft EED en liep in groep 3 helemaal vast. Ik had altijd het idee, dat hij het wel kon maar dat het anders moest. In groep 7 kwam ik in aanraking met Krachtig anders leren, nu kan hij het wel. Door deze ervaring ben ik Kernvisiecoach geworden en help ik nu dagelijks kinderen die het wel kunnen door Krachtig anders leren.

Manon Hornman – MNM Coaching

(moeder van Nienke en Mathijs)

Reacties per mail ontvangen door Wim Bouman of Krachtigandersleren.nl.

anders, denken, voelen

Anders leren

Kinderen met leerproblemen (al dan niet met diagnoses als dyslexie en dyscalculie) hebben geen neurologische afwijking maar een andere denk- en leerstijl. Ook schoolgerelateerde sociaal-emotionele problemen zoals concentratieproblemen, een negatief zelfbeeld en faalangst hangen hiermee samen.

Het zit er wel in, maar het komt er niet uit? Krachtig anders leren legt uit hoe deze kinderen wél tot leren komen en hun sociaal-emotionele problemen de baas worden.

Je ontvangt bij je bestelling GRATIS een speciale uitgave met columns van Wim Bouman.

Met vouchercode fb223 geen verzendkosten binnen Nederland!
(Past in je brievenbus 📬)

Veel gestelde vragen

Voor wie is dit boek interessant?

Het is geschreven voor ouders die hun kind beter willen kunnen begeleiden, voor leerkrachten en hulpverleners die deze kinderen beter willen begrijpen en effectief willen begeleiden en voor onderwijswetenschappers en beleidsmakers die met open vizier willen kijken naar rechtsgeoriënteerde kinderen en hun onderwijsbehoefte.

Wat kan ik uit het boek halen?
Het is allereerst een boek dat inzicht geeft in hoe het werkt bij deze kinderen (en waarom het onderwijs voor hen zo lastig is). Het staat bomvol voorbeelden van praktijksituaties. Als je je kind (of de kinderen in je klas/praktijk) hierin herkent weet je dat je op de juiste weg bent naar een effectieve oplossing.
Ik ben niet zo'n lezer

Daar heb ik bij het schrijven rekening mee gehouden. Wellicht herken je zelf al iets van het leerprobleem van je kind. Je zal verrast zijn hoe makkelijk het boek leest.

Mijn kind zit al op de middelbare school
Wat we doen met de Kernvisie methode is de basis goed zetten. Als het fundament niet goed staat dan is het heel lastig (en kost het veel energie) om er verder op te bouwen. We gaan dus (ook bij jongeren) de basis goed zetten (dit gaat uiteraard veel sneller dan bij jongere kinderen want hun brein is al verder ontwikkeld).
Mijn kind heeft ass
De Kernvisie methode werkt met korte duidelijke instructies. Er wordt gekeken welke uitleg past bij de jeugdige en houdt het daar dan ook bij, geen alternatieve routes, doen wat werkt. Juist bij jeugdigen met ass werkt dit erg goed. Wim Bouman heeft ook regelmatig contact met Samenwerkingsverband Autisme Gelderland.
Mijn kind is hoogbegaafd

De verschillende leerproblemen komen uiteindelijk meestal neer op automatiseringsproblemen. Dit geldt zowel voor taal als rekenen.
Kinderen die hoogbegaafd zijn doorlopen op basis van hun intelligentie (de basis)school maar komen vaak niet tot automatiseren. Dit hebben ze wel nodig om later complexeren vraagstukken op te kunnen lossen.
Het onderwijs gaat ervan uit dat de automatisering tot stand komt door te herhalen, maar dat past niet bij deze kinderen (saai, makkelijk …). Het zal dus op een andere manier moeten. Krachtig anders leren legt uit hoe.

Mijn kind is hooggevoelig

Het belang van ons gevoelsdenken wordt zwaar onderschat, maar als je niet goed in je vel zit of je niet veilig voelt in de klas dan heeft dat een enorme impact op je leren.
De term beelddenken is al aardig ingeburgerd, maar de grote vertroebelaar in het onderwijs is eigenlijk dat kinesthetische systeem.
De oplossing ligt in de combinatie beelddenken én gevoelsdenken. In Krachtig anders leren wordt uitgelegd hoe deze systemen samengaan en hoe je ze voor je kunt laten werken.

Met vouchercode fb223 betaal je geen verzendkosten en ontvang je GRATIS een speciale uitgave met columns van Wim Bouman!

Preview aanvragen

Wil je eerst een kijkje nemen in het boek Krachtig anders leren voordat je het bestelt? Vraag dan de preview aan!